torsdag 25. november 2010

Stripping av tøybleier

Det er nok ikke mange som vet dette; men dersom du bruker tøybleier på barnet/barna dine, så lønner det seg å strippe tøybleiene et par ganger i året, eller når det trengs. Dersom du har en del microfiberinnlegg så trenger de stripping litt oftere, ettersom disse samler raskere på urin og såperester enn bambus, bomull osv.

Når trenger man å strippe? Når du synes at ammoniakk lukten sitter i bleiene, eller de ikke suger opp urin like godt mer.

Jeg har lest mange metoder for stripping av tøybleier, og de fleste er tungvinte og avhengige av at man må løpe frem og tilbake til maskinen for å sette på ulike typer vask. Så kom jeg over en veldig enkel og god måte:

  • 1 spiseskje natron i forvask-kammeret
  • 1 dosering med vaskepulver/flytende vaskemiddel i hovedkammeret
  • 1 spiseskje eddik i skyllemiddel-kammeret

Sett maskinen på 60/90 grader (jeg synes 60 er nok), sett på forvask og lengste hovedvask (dersom man har tidsinnstilling på maskinen) og ekstra skylling.

Natron nøytraliserer såperestene, vaskemiddel vasker bleiene, eddik fjerner lukt. Dette hjelper ikke kun tøybleiene, men renser også hele vaskemaskinen! En billig og miljøvennlig metode. Så det er bare til å droppe Omo sin maskinrens.

Etterpå fikk jeg sambo til å lukte på bleiene (han er fortsatt skeptisk til tøybleier, selv etter 1/2 år med de!) og han svarte, jeg siterer; “Minty fresh!”. Dette kan forklares med at for tiden tester jeg ut Ecover flytende vaskemiddel, og etter vask så kjenner man et hint av eucalyptus i klær og maskin! *Fantastisk*

Så det virker, uten tvil.

  • Hvis du bruker tøybleier; har du strippa tøybleiene før?
  • Hvordan er din fremgangsmåte?
  • Merker du forskjell?

2 kommentarer:

  1. Jeg har brukt tøybleier på jentungen fra hun ble født, nå er hun over 2 år. Aldri strippet bleier noen sinne. Bruker blenda sensitive flytende vaskemiddel, litt over halv dose vaskemiddel til en full maskin bleier.

    Om det noen gang virket som det var i ferd med å bygge seg opp lukt i bleiene kjørte jeg en vask med pulversåpe, halv dose eller litt mindre.

    Jeg har vel egentlig sjelden kokvasket bleiene også, bakterier dør jo ved noen grader under 60, så en 60-graders vask på halvannen time tar det som måtte være av slikt :)

    SvarSlett
  2. Jeg har aldri strippa bleiene jeg, men skal gjøre det snart. Går nok for din metode, men det blir med rene bleier, uten vaskemiddel.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails