lørdag 7. august 2010

Kingfisher organisk tannkrem

Første gang publisert: 01.mars 2010

For en stund sida gikk jeg til innkjøp av "Kingfisher - natural toothpaste". Tenkte at det var verdt et forsøk, og jeg har vært nysgjerrig på naturlige alternativ. Denne tannkremen kjøpte jeg fra en nettbutikk som heter Et grønnere hjem (sammen med en hel del andre ting som jeg kommer til å anmelde etterhvert som jeg får prøvd det ordentlig ut). Har brukt tannkremen en stund, men ville ikke kommentere den før jeg hadde brukt den i hvertfall 2-3 uker.

Det jeg liker med tannkremen er at på baksida står det forklart ingrediensene, hva de kommer fra og hvorfor de er i tannkremen.
For eksempel:

Ingredients Where it comes from What it does
Calcium carbonate Chalk Gentle abrasive
Cellulose gum Plant fibre Thickener


Det som trekker ned er bruken av palmeolje. Palmeolje brukes også i "osteimitasjoner" som f.eks ferdig raspet ost man finner på butikken. Store skogområder blir hogd ned for å lage palmeolje, og disse blir det ytterst sjeldent plantet nye av. Store selskap som f.eks Dolly dimples bruker ikke ekte ost, men "jukseost" fordi det er billig og fordi forbrukerne ikke merker forskjell... MEN det er ikke bra for naturen, og derfor spiser ikke jeg på dolly dimples.


En annen ting som gjør at jeg ikke kommer til å fortsette med denne tannkremen er smaken. Den er alt for tam for min del, og jeg føler ikke at jeg sitter igjen med frisk smak i munnen. Jeg liker tannkrem som river litt i munnen og som sitter en stund. Når jeg bruker denne så har jeg lyst til å pusse tenna 2-3 ganger etter hverandre. Ikke misforstå, tenna blir glatte og rene, men denne tannkremen er for de som ikke er glad i sterke alternativ.


Til slutt så er det for "skummete". Etter to tak med tannbørsten så føler jeg at munnen skal eksplodere av skum, noe som ikke faller i smak hos meg da jeg liker å pusse lenge. Når det skummer fælt så må man spytte masse, og da forsvinner også selve tannkremen og smaken.


Så akkurat denne vil jeg ikke anbefale. Kom gjerne med tips om andre organiske tannkremer!


Har du testet denne tannkremen? Hva synes du? Har du prøvd noen andre organiske tannkremer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails